Informujemy, że w dniu 2 maja Urząd Miejski będzie nieczynny

Przejdź do stopki

Nasza droga na Północ – Norwegia

Nasza droga na Północ – Norwegia

Treść

W dniach 8–14 marca 2016 r. miała miejsce pierwsza wizyta partnerska projektu „No Frontiers in Education”. Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych  im. Jana Pawła II z Krynicy-Zdrój wraz z opiekunami gościli w nowoczesnej szkole średniej Narvik VideregåendeSkole, położonej 240 km za kołem polarnym na Morzu Norweskim. W projekcie Erasmus+ uczestniczą również dwie inne szkoły: LiceulTeoretic Solomon Halita, Sîngeorz-Bâi z Rumunii oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza w Nowym Sączu.

Celem projektu jest zapoznanie się z historią rozwoju demokracji w Norwegii, Polsce i Rumunii, rozwijanie kompetencji przedsiębiorczości, umiejętności pracy w zespole wielonarodowym i wielokulturowym oraz rozbudzanie w uczniach kreatywności i umiejętności samodzielnego podejmowania wyzwań stawianych przez współczesny rynek pracy.

Pierwszego dnia wizyty uczestnicy spotkania zapoznali się z systemem kształcenia i nowoczesną infrastrukturą szkoły goszczącej. Uczniowie przygotowali liczne prezentacje dotyczące regionów i szkół, z których pochodzą.

W dniu poświęconym przedsiębiorczości,odwiedzili Uniwersytet Nowoczesnych Technologii w Narwiku i wysłuchali wykładu na temat podstawowych zasad zakładania firm w Norwegii. Następnie odbyły się warsztaty przedsiębiorczości. Zadaniem międzynarodowych zespołów było wymyślenie produktu, który chcieliby wprowadzić na rynek. Zwieńczeniem tego dnia było spotkanie z przedstawicielką nowoczesnego przedsiębiorstwa EYELIFE, którego technologia oparta jest na innowacyjnych badaniach laserowych, mogących zrewolucjonizować świat medyczny z zakresu pierwszej pomocy. Wszyscy uczniowie byli zauroczeni inspirującym przekazem, pasją i entuzjazmem prowadzącej spotkanie.

Kolejny dzień przeznaczono na zapoznanie się z historią demokracji w Norwegii. Oprócz prezentacji, odbyły się warsztaty z odgrywaniem ról. Młodzież została podzielona na cztery podgrupy symbolizujące społeczeństwo: rząd, obywateli, media oraz organizacje pozarządowe. W drodze negocjacji należało wspólnie wypracować postanowienia, które zadowoliłyby wszystkich. Burzliwa dyskusja i mediacje rozbudziły w młodych ludziach zainteresowanie i zrozumienie postawy aktywnego obywatela, uczestniczącego w losach całej społeczności danego kraju.

W bardzo interesujący sposób zaprezentowano nam Narwik. Nowoczesna aplikacja na telefon „Action Bound” pomogła uczniom zapoznać się z głównymi punktami w mieście i poznać elementy kultury Wikingów. Kolejny dzień przeznaczono na zwiedzanie muzeum poświęconego bitwie o Narwik z czasów drugiej wojny światowej i muzeum regionalnego. Wzruszającym elementem wizyty było złożenie symbolicznych kwiatów i zapalenie zniczy przy pomniku żołnierzy poległych w bitwie o Narwik w 1940 roku.

Spotkanie w  Norwegii było sprawdzianem  umiejętności  praktycznego porozumiewania się w języku angielskim. Uczniowie wykazali się wysokimi kompetencjami językowymi. Przygotowanie i realizacja zadań wymagała od nich twórczej postawy, umiejętności weryfikowania wiadomości, poszukiwania treści w różnych formach pracy w małych i większych zespołach.Zaszczepienie wśród młodzieży bakcyla przedsiębiorczości i kreatywności pozwoli jej przyszłości stać się bardziej otwartym i mobilnym pokoleniem. Współpraca z rówieśnikami z innych krajów to okazja do tego, by spojrzeć na rzeczywistość z innej perspektywy, nauczyćsię szacunku, docenić inność, ale i być dumnym z osiągnięć kraju, z którego się pochodzi.

Autor: Celina Bigos