Przejdź do stopki

Samorządowy autobus Krynica-Bardejov - kiedy pojedziemy nim na Słowację?

Samorządowy autobus Krynica-Bardejov - kiedy pojedziemy nim na Słowację?

Treść

Samorządowy autobus Krynica-Bardejov ma już wszystkie pozwolenia. Kiedy pojedziemy nim na Słowację?

 

Preszowski Kraj Samorządowy ma już wszystkie zezwolenia od strony polskiej, by uruchomić autobus transgraniczny Krynica-Bardejov. To szansa na rozwój turystyki w Krynicy i na całej Sądecczyźnie, zwłaszcza w kontekście zbliżających się igrzysk europejskich. Na ostatniej prostej uruchomienie autobusu może jednak zostać wstrzymane ze względu na problemy natury biurokratycznej po słowackiej stronie, dlatego konieczna będzie interwencja małopolskich posłów i samorządowców – uważają eksperci z Inicjatywy obywatelskiej „Polska-Słowacja-autobusy.

Projektowany autobus Krynica-Bardejów to efekt starań, rozpoczętych przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego jeszcze w 2017 roku. Dlaczego powstaje dopiero teraz? Początkowo na uruchomienie samorządowych połączeń przekraczających granicę państwa nie pozwalały słowackie przepisy, które trzeba było zmienić. – Problem ten poruszyłem na polsko-słowackiej międzyrządowej ds. połączeń transgranicznych w Katowicach w październiku 2017 roku, na której reprezentowałem Województwo Małopolskie. Słowackie Ministerstwo Transportu zobowiązało się do nowelizacji swojej ustawy o transporcie publicznym i dotrzymało słowa. Zmiana weszła w życie w 2019 roku i od tego momentu słowackie kraje samorządowe mogą już finansować autobusy wykraczające poza granicę państwa, z czego po raz pierwszy skorzystał Kraj Koszycki, uruchamiając linię samorządową z Koszyc na Węgry – mówi Jakub Łoginow z inicjatywy obywatelskiej „Polska-Słowacja-autobusy”. – W kolejnych latach Kraj Preszowski i Koszycki utworzyły wspólnego organizatora transportu dla całej Wschodniej Słowacji IDS Východ, który rozpoczął tworzenie nowego zintegrowanego systemu transportu publicznego. W planie transportowym IDS Východ zaplanował kilka połączeń autobusowych do Polski, w tym linię Bardejov-Krynica, Poprad-Zakopane czy Stara Lubownia – Piwniczna, które mają być uruchamiane jedna po drugiej. Teraz właśnie przyszedł czas na realizację pierwszego spośród tych połączeń, czyli Bardejov-Krynica i dopóki ono nie powstanie, nie zostaną uruchomione kolejne linie – dodaje Jakub Łoginow.

Jak informuje rzeczniczka prasowa Kraju Preszowskiego, w ostatnich miesiącach trwało załatwianie niezbędnych formalności związanych z uruchamianiem linii transgranicznej. – W ramach tego połączenia po stronie polskiej zaplanowano 3 przystanki, z czego dwa znajdują się w zarządzie gminy Krynica-Zdrój (przystanki „Tylicz Skrzyżowanie” i „Krynica-Zdrój Dworzec PKP”), a jeden pod administracją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego (przystanek „Krynica-Zdrój, Bank”). Gmina Krynica-Zdrój wydała już niezbędne zgody na korzystanie z przystanków w swojej administracji w ramach tego połączenia transgranicznego –  informuje Daša Jeleňová z wydziału prasowego Kraju Preszowskiego.

– Region Preszowski będzie konsekwentnie kontynuował przez najbliższe 4 lata stopniową realizację planów dotyczących autobusów transgranicznych zgodnie z przyjętym planem transportowym. W planach jest m.in. połączenie na trasie Stara Ľubovňa – Piwniczna (docelowo Vyšné Ružbachy – Stara Ľubovňa – Piwniczna), gdzie prawie cała trasa przebiega przez terytorium Republiki Słowackiej. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku jest to połączenie niezwykle ważnych ośrodków branży turystycznej i uzdrowiskowej po obu stronach granicy państwowej, z potencjałem znaczących efektów synergicznych w sferze gospodarczej, społecznej i kulturalnej – dodaje rzeczniczka.

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego poinformował, że również udzielił zezwolenia na korzystanie z przystanków dla linii transgranicznej. Rozwój autobusów i pociągów transgranicznych jest jednym z priorytetów marszałka Witolda Kozłowskiego i wicemarszałka Łukasza Smółki. Przy wsparciu marszałka powstało już połączenie kolejowe Muszyna-Poprad, a autobusy Krynica-Bardejov będą doskonałym uzupełnieniem transgranicznych pociągów, zwłaszcza w kontekście zbliżających się Igrzysk Europejskich, które będą rozgrywane również w Krynicy.

Kraj Preszowski ma już większość formalności za sobą. Kiedy zatem pojedziemy autobusem na Słowację? Tu właśnie pojawia się problem, gdyż ze względu na nieoczekiwany kryzys rządowy pojawiły się problemy w finansowaniu słowackich samorządów. Koszty autobusów do Krynicy są co prawda śmiesznie niskie, ale wiele spraw utknęło w martwym punkcie. Eksperci z Inicjatywy obywatelskiej Polska-Słowacja-autobusy alarmują, że bez interwencji małopolskich samorządowców i posłów, być może również nieformalnego wsparcia wojewody i służb dyplomatycznych sprawa może zostać odłożona „na święte nigdy”. – Preszowski żupan podejdzie do tematu priorytetowo, jeżeli zwrócą się do niego w tej sprawie polscy samorządowcy, parlamentarzyści, ambasador RP na Słowacji i inne ważne osoby, przekonując, że autobus jest ważnym projektem w kontekście rozwoju relacji polsko-słowackich. Ważne, by autobus został uruchomiony przed zaplanowanymi na czerwiec Igrzyskami Europejskimi. To idealny moment na promocję połączeń transgranicznych, dlatego wierzę, że ta impreza sportowa w połączeniu z autobusem Krynica-Bardejov może stać się nowym impulsem dla rozwoju współpracy polsko-słowackiej” – uważa Jakub Łoginow z Inicjatywy obywatelskiej Polska-Słowacja-autobusy.

Poparcie dla szybkiego uruchomienia autobusów Krynica-Bardejov może też wyrazić każdy mieszkaniec i turysta, niezależnie od miejsca zamieszkania. Powstała w tej sprawie internetowa petycja skierowana do preszowskiego żupana Milana Majerskiego, którą można podpisać pod linkiem www.petycjeonline.com/krynicabardejov