Dodatek elektryczny dla gospodarstw domowych
Treść
Kraków, 31 października 2022 r.
Znak sprawy: WP-XI.946.38.1.2022
Szanowni Państwo
Prezydenci Miast,
Burmistrzowie Miast i Gmin,
Wójtowie Gmin
województwa małopolskiego
W celu zrekompensowania wzrostu kosztów cen na rynku energii, na mocy ustawy
z 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii
elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. 2022 poz.
2127), której zapisy weszły w życie 18 października 2022 r., wprowadzony został dodatek
elektryczny dla gospodarstw domowych.
Zgodnie z ww. ustawą, dodatek ten przysługuje odbiorcy energii elektrycznej
w gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 3 pkt 13b ustawy – Prawo energetyczne,
w przypadku gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energią
elektryczną i źródło to zostało zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności
budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu
termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U.
z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576 i 1967), do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu –
w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy
do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.
Dodatek elektryczny dla gospodarstwa domowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy,
wynosi 1000 zł. W przypadku gdy zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym
w tym samym miejscu zamieszkania w 2021 r. wyniosło więcej niż 5 MWh, dodatek
elektryczny, wynosi 1500 zł.
Wniosek o wypłatę tego dodatku składa się w terminie od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia
1 lutego 2023 r. Dodatek elektryczny wypłaca się w terminie do dnia 31 marca 2023 r.
W związku z wejściem w życie nowych przepisów, zwracam się z uprzejmą prośbą,
o poinformowanie mieszkańców o możliwości uzyskania wsparcia w ramach rządowego
dodatku elektrycznego w formie zwyczajowo przyjętej, za pośrednictwem lokalnych
mediów oraz na stronie internetowej Państwa Urzędu.
Obowiązek przyjmowania i rozpatrywania wniosków oraz przyznawania dodatku
spoczywa na wójcie, burmistrzu lub prezydencie miasta, właściwym ze względu na miejsce
zamieszkania osoby składającej wniosek.
Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o
wypłatę dodatku elektrycznego, mając na względzie zapewnienie przejrzystości i
komunikatywności tego wniosku.
Na pokrycie wydatków na wypłatę dodatku, gmina otrzyma środki finansowe
z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia
31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz
wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.
O dalszych szczegółach będziecie Państwo informowani odrębnymi pismami.
Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej
Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego
Jacek Kowalczyk