Konsultacje z mieszkańcami w sprawie utworzenia Osiedla „Dietla”
Treść
Na podstawie art. 5 a ust. 1 oraz art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.: Dz.U. z 2022 r., poz. 583, poz. 1005, poz. 1079) w związku z § 3 pkt 1 załącznika do Uchwały Nr VI.63.2019 Rady Miejskiej w Krynicy-Zdroju z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Krynicy-Zdroju (Dz. Urz. Woj. Małop. poz. 3038) zarządzam, co następuje:
§ 1.
W celu wyrażenia opinii w sprawie utworzenia Osiedla „Dietla” oraz projektu statutu do tego Osiedla stanowiącego załącznik do niniejszego Zarządzenia, przeprowadzone zostaną konsultacje z mieszkańcami ulic: Bulwarów Dietla, Henryka Ebersa, alei inż. Nowotarskiego, Pięknej, Słonecznej, Szkolnej, Tadeusza Kościuszki, Zdrojowej, Zamkowej.
§ 2.
Termin rozpoczęcia konsultacji ustala się na dzień 28 września 2022 r.
Termin zakończenia konsultacji ustala się na dzień 28 października 2022 r.
§ 3.
1. Konsultacje prowadzi się z osobami pełnoletnimi, stale zamieszkałymi na obszarze ulic : Bulwarów Dietla, Henryka Ebersa, alei inż. Nowotarskiego, Pięknej, Słonecznej, Szkolnej, Tadeusza Kościuszki, Zdrojowej, Zamkowej.
2.Konsultacje społeczne przeprowadzone zostaną w formie zbierania opinii po umieszczeniu konsultowanego projektu:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Krynicy-Zdroju;
2) w Urzędzie Miejskim w Krynicy-Zdroju- kancelaria - ul. J.I.Kraszewskiego 7 pok. Nr 11;
3) na tablicach ogłoszeń na terenie ulic objętych konsultacjami.
3. Za przeprowadzenie konsultacji odpowiada Urząd Miejski w Krynicy-Zdroju.
4. Opinie i uwagi dotyczące utworzenia osiedla oraz projektu statutu można składać w następujący sposób:
1) w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty e-mail na adres: ugukry@ns.onet.pl;
2) pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miejski w Krynicy-Zdroju, ul. J.I.Kraszewskiego 7, 33-380 Krynica-Zdrój, z dopiskiem: Utworzenie Osiedla „Dietla”;
3) osobiście - poprzez złożenie pisma w kancelarii Urzędu Miejskiego w Krynicy-Zdroju, ul. J.I.Kraszewskiego 7 – pok. Nr 11 .
5. Wyniki konsultacji zostaną przedstawione w formie protokołu na tablicach ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Krynicy-Zdroju, tablicach ogłoszeń na terenie ulic objętych konsultacjami oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Krynicy-Zdroju.
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Urzędu Miejskiego oraz na tablicach ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Krynicy-Zdroju i na terenie ulic objętych konsultacjami.
Załącznik do Zarządzenia Nr 1028.2022
Burmistrza Krynicy-Zdroju
z dnia 26 września 2022
-PROJEKT-
STATUT OSIEDLA „DIETLA” W KRYNICY-ZDROJU
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Osiedle „Dietla”, zwane dalej Osiedlem, jest lokalną wspólnotą samorządową osób zamieszkałych na terytorium Osiedla, obejmującego obszar ulic: Bulwarów Dietla, Henryka Ebersa, alei inż. Nowotarskiego, Pięknej, Słonecznej, Szkolnej, Tadeusza Kościuszki, Zdrojowej, Zamkowej.
§ 2. 1. Osiedle jest jednostką pomocniczą Gminy Krynicy-Zdroju działającą samodzielnie w ramach nadanych mu uprawnień.
2. Osiedle nie posiada osobowości prawnej. W czynnościach wykraczających poza nadane uprawnienia zastępowane jest przez właściwe organy Gminy Krynicy-Zdroju.
3. Samodzielność działania Osiedla w ramach nadanych mu uprawnień pozostaje pod ochroną Rady Miejskiej w Krynicy-Zdroju.
§ 3. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Krynicę-Zdrój;
2) Radzie Miejskiej– należy przez to rozumieć Radę Miejską w Krynicy-Zdroju;
3) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Krynicy-Zdroju;
4) Urzędzie Miejskim – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Krynicy-Zdroju.
Rozdział 2.
Organy Osiedla
§ 4. 1. Organami Osiedla są:
1) Ogólne Zebranie Mieszkańców Osiedla, które jest organem uchwałodawczym Osiedla,
2) Zarząd Osiedla, który jest organem wykonawczym.
2. Kadencja Organów Osiedla odpowiada kadencji Rady.
3. Zarząd Osiedla po upływie kadencji działa do dnia wyboru nowego Zarządu, który winien być dokonany najpóźniej w terminie sześciu miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rady Miejskiej.
4. Przejęcie obowiązków następuje protokolarnie łącznie z wydaniem nowo wybranym organom dokumentacji będącej w dyspozycji dotychczasowego Zarządu.
§ 5.1. Zarząd składa się z 3-5 osób.
2. Na czele Zarządu stoi Przewodniczący.
Rozdział 3.
Zadania Osiedla oraz zakres kompetencji jego Organów
§ 6.1. Do zakresu działania Osiedla należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb jego mieszkańców oraz wspieranie organów Gminy w wykonywaniu ich zadań.
2. Gospodarka finansowa Osiedla prowadzona jest w ramach budżetu Gminy, Osiedle nie tworzy własnego budżetu.
§ 7. 1. Do zadań Osiedla należy współpraca z organami Gminy w szczególności w zakresie:
1) zagospodarowania przestrzennego;
2) gospodarowania nieruchomościami;
3) lokalnych dróg, mostów i placów;
4) zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na terenie Osiedla;
5) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej;
6) ochrony zdrowia i pomocy społecznej;
7) utrzymania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej położonych na terenie Osiedla.
2. Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć obejmujących swym zakresem sąsiednie Osiedla, Osiedle może nawiązywać z nimi współpracę, zawierać porozumienia określając zakres i sposób wykonywania wspólnych zadań, a także podejmować wspólne uchwały.
§ 8. Do kompetencji Ogólnego Zebrania Mieszkańców Osiedla należy w szczególności:
1) wybór i odwołanie Zarządu Osiedla lub poszczególnych jego członków;
2) stanowienie o kierunkach działania Zarządu Osiedla oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
3) zajmowanie stanowiska w sprawach istotnych dla Osiedla i jego mieszkańców;
4) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi osiedlami;
5) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Osiedla w stosunku do składników mienia komunalnego przekazanego Osiedlu do korzystania, przekraczających zakres zwykłego zarządu;
6) decydowanie o dochodach i wydatkach w ramach prowadzonej przez Osiedle gospodarki finansowej;
7) opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców Osiedla;
8) stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych przepisami prawa i uchwałami Rady Miejskiej należących do kompetencji Ogólnego Zebrania Mieszkańców;
9) Ogólnemu Zebraniu Mieszkańców przewodniczy Przewodniczący Zarządu Osiedla, o ile Statut nie stanowi inaczej lub Ogólne Zebranie Mieszkańców nie wybierze innego przewodniczącego Zebrania.
§ 9. Do obowiązków Przewodniczącego Zarządu Osiedla należy w szczególności:
1) organizowanie pracy Zarządu;
2) reprezentowanie Osiedla na zewnątrz wobec władz, instytucji i organizacji;
3) zwoływanie Ogólnego Zebraniom Mieszkańców Osiedla z zastrzeżeniem § 14 ust. 3;
4) składanie Ogólnemu Zebraniu Mieszkańców Osiedla sprawozdań z działalności Zarządu Osiedla;
5) prowadzenie dokumentacji Osiedla.
§ 10. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
1) kierowanie bieżącymi sprawami Osiedla;
2) wykonywanie uchwał Ogólnego Zebrania Mieszkańców Osiedla;
3) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców Osiedla;
4) organizowanie wspólnych, społecznie użytecznych prac na rzecz mieszkańców Osiedla.
§ 11.1. Posiedzenie Zarządu zwołuje i prowadzi jego Przewodniczący.
2. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
3. Zarząd może podejmować uchwały, jeżeli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej połowa ogólnego składu Zarządu.
4. W przypadku braku wymaganej liczby członków Zarządu na posiedzeniu, Przewodniczący wyznacza niezwłocznie kolejny termin posiedzenia.
Rozdział 4.
Zasady i tryb zwoływania Ogólnych Zebrań Mieszkańców Osiedla
§ 12. Prawo do udziału w Ogólnym Zebraniu Mieszkańców Osiedla mają wszyscy mieszkańcy Osiedla, posiadający czynne prawo wyborcze.
§ 13.1. Ogólne Zebranie Mieszkańców Osiedla zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek:
1) Zarządu;
2) co najmniej 1/20 mieszkańców Osiedla;
3) Rady Miejskiej lub Radnego z okręgu obejmującego Osiedle;
4) Burmistrza.
2. Przewodniczący jest obowiązany zwołać Ogólne Zebranie Mieszkańców Osiedla w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku.
§ 14.1. Ogólne Zebranie Mieszkańców zwoływane jest w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku.
2. O Ogólnym Zebraniu Mieszkańców Osiedla organ zwołujący informuje, co najmniej na 10 dni przed wyznaczonym terminem, podając dzień, godzinę, miejsce oraz porządek obrad w sposób zwyczajowo przyjęty.
3. Ogólne Zebranie Mieszkańców otwiera organ zwołujący i zarządza wybór przewodniczącego zebrania.
§ 15.1. Z przebiegu Ogólnego Zebrania Mieszkańców Osiedla sporządzany jest protokół, spisany przez protokolanta wybranego przez uczestników Zebrania lub w przypadku Zebrania zwołanego przez Burmistrza, przez wyznaczonego pracownika Urzędu Miejskiego.
2. Protokół z Ogólnego Zebrania Mieszkańców Osiedla powinien zawierać:
1) miejsce i datę Zebrania;
2) stwierdzenie ważności Ogólnego Zebrania Mieszkańców Osiedla;
3) porządek obrad;
4) treść podejmowanych uchwał i przebieg dyskusji;
5) podpis osoby przewodniczącej obradom i protokolanta.
3. Do protokołu dołącza się listę obecności oraz podjęte uchwały.
4. Przewodniczący Zarządu Osiedla jest zobowiązany przedkładać Burmistrzowi protokół i uchwały Ogólnego Zebrania Mieszkańców Osiedla w terminie 10 dni od daty ich podjęcia.
5. Burmistrz może zawiesić wykonanie uchwały Ogólnego Zebrania Mieszkańców lub decyzję Zarządu Osiedla, jeżeli taka uchwała lub decyzja jest sprzeczna z prawem. Uchylenia uchwały organu stanowiącego Osiedla z powodu jej sprzeczności z prawem może dokonać tylko Rada Miejska.
6. W wypadku zawieszenia decyzji Zarządu Osiedla, Burmistrz przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Zarząd Osiedla, wskazując zaistniałe uchybienia. Jeżeli decyzja Zarządu Osiedla podjęta w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy nie uwzględnia wskazówek, Burmistrz może ją uchylić.
§ 16.1. Uchwały Ogólnego Zebrania Mieszkańców Osiedla zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów „za” musi być większa od liczby głosów „przeciw”.
2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny.
Rozdział 5.
Zasady i tryb wyborów Przewodniczącego i członków Zarządu Osiedla
§ 17.1. Wybory do Zarządu Osiedla przeprowadzane są podczas Ogólnego Zebrania Mieszkańców.
2. Zebranie wyborcze zwołuje Burmistrz. W tym celu Burmistrz w drodze Zarządzenia określa miejsce, dzień i godzinę zebrania wyborczego. Za zgodą Przewodniczącego Rady Miejskiej Burmistrz może powierzyć przewodniczenie Zebraniu radnemu Rady Miejskiej.
3. Wybory Przewodniczącego i członków Zarządu odbywają się w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, zwykłą większością głosów, spośród nieograniczonej liczby kandydatów zgłoszonych przez stałych mieszkańców Osiedla uprawnionych do głosowania.
4. Z każdego głosowania sporządza się odrębny protokół.
§ 18.1. Wybory przeprowadza trzyosobowa Komisja Skrutacyjna. Komisja powołuje ze swego grona Przewodniczącego Komisji.
2. Członkiem Komisji Skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca oraz osoba z najbliższej rodziny kandydata (mąż, żona, dzieci, rodzice).
§ 19.1. Komisja Skrutacyjna przygotowuje karty do głosowania.
2. Na kartach do głosowania nazwiska kandydatów umieszcza się w kolejności alfabetycznej.
3. Karty opatruje się pieczęcią Urzędu Miejskiego w Krynicy-Zdroju.
§ 20. Głosowanie odbywa się w sposób zapewniający tajność głosowania.
§ 21.1. Osoba uprawniona do głosowania, potwierdza odbiór karty własnoręcznym podpisem w spisie osób uprawnionych do głosowania, po okazaniu dokumentu tożsamości ze zdjęciem.
2. Po otrzymaniu karty do głosowania karty do głosowania na Przewodniczącego wyborca stawia znak „X” - co najmniej dwie przecinające się linie w obrębie kratki po lewej stronie obok nazwiska kandydata, na którego oddaje głos.
3. Po otrzymaniu kart do głosowania na członków Zarządu wyborca stawia znak „X” - co najmniej dwie przecinające się linie w obrębie kratki po lewej stronie obok nazwiska kandydata, na którego oddaje głos w ilości nie większej niż wynosi statutowy skład Zarządu Osiedla tj. 4.
§ 22. Na podstawie kart ważnych ustala się liczbę głosów ważnych i nieważnych.
§ 23. Za karty nieważne uważa się te, na których brak jest pieczęci Urzędu Miejskiego w Krynicy-Zdroju.
§ 24. Za nieważne uważa się głosy:
1) jeżeli na karcie do głosowania w wyborach Przewodniczącego umieszczono znak ”X” przy więcej niż jednym nazwisku kandydata lub nie umieszczono znaku „X” przy nazwisku żadnego kandydata;
2) jeżeli na karcie do głosowania w wyborach członków Zarządu umieszczono znak „X” przy większej liczbie kandydatów niż liczba członków Zarządu określona w Statucie;
3) jeżeli na karcie do głosowania w wyborach członków Zarządu nie umieszczono znaku „X” przy nazwisku żadnego kandydata.
§ 25. Jeżeli na karcie do głosowania w wyborach na członków Zarządu wyborca nie umieścił znaku „X” przy wymaganej liczbie kandydatów, głos uznaje się za ważny, oddany na tych kandydatów przy nazwiskach, przy których umieścił znak „X”.
§ 26.1. Wybranym na Przewodniczącego zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę ważnie oddanych głosów.
2. W przypadku uzyskania przez kandydatów takiej samej ilości głosów, o wyborze Przewodniczącego rozstrzyga Komisja Skrutacyjna w drodze losowania.
3. Losowania nie przeprowadza się, jeżeli pozostali kandydaci zrezygnowali. Za wybranego uznaje się tego, który pozostał.
§ 27.1. W przypadku, gdy na Przewodniczącego zostanie zgłoszony tylko jeden kandydat, wybory przeprowadza się, z tym, że kandydata uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu uzyskał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.
2. W przypadku jednego kandydata na karcie do głosowania wyborca głosuje umieszczając znak „X” w kratce oznaczonej słowem „TAK” lub zamieszczając znak „X” w kratce oznaczonej słowem „NIE”, umieszczonej po lewej stronie nazwiska kandydata.
3. W przypadku, gdy jeden zarejestrowany kandydat nie uzyska w głosowaniu więcej niż połowę ważnie oddanych głosów, a także gdy nie zostanie zgłoszony żaden kandydat, Burmistrz zarządza ponowne wybory.
§ 28.1. Członkami Zarządu zostają wybrani kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą liczbę ważnie oddanych głosów.
2. W przypadku, gdy następni kandydaci umieszczeni na liście do głosowania otrzymali równą liczbę głosów stosuje się odpowiednio zapisy § 26 ust. 2 i 3.
§ 29.1. Przewodniczący i Członkowie Zarządu mogą być odwołani przed upływem kadencji, z powodu:
1) nie wykonywania swoich obowiązków;
2) naruszania postanowień Statutu;
3) nieprzestrzegania uchwał Ogólnego Zebrania Mieszkańców Osiedla;
4) popełnienia przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego;
5) naruszania zasad współżycia społecznego.
2. Wnioski o odwołanie członków Zarządu Osiedla, o których mowa w ust. 1, kierowane są do Burmistrza w formie pisemnej oraz powinny zawierać uzasadnienie. Wnioski nie spełniające tych warunków, pozostawia się bez rozpatrzenia.
3. O odwołanie poszczególnych członków Zarządu Osiedla mogą występować:
1) Burmistrz,
2) 1/10 mieszkańców Osiedla, posiadających prawa wyborcze.
4. Odwołanie następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym podczas Ogólnego Zebrania Mieszkańców Osiedla.
5. W przypadkach powtarzającego się naruszania prawa przez Zarząd Osiedla - Rada Miejska może rozwiązać Zarząd Osiedla. W przypadku rozwiązania Zarządu Osiedla, Burmistrz w terminie do 30 dni, zarządza wybory nowego Zarządu Osiedla, w trybie i na zasadach określonych w niniejszym rozdziale.
§ 30. Mandat Przewodniczącego oraz członków Zarządu wygasa wskutek:
1) śmierci;
2) złożenia pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji;
3) utraty z mocy wyroku sądowego praw publicznych lub wyborczych;
4) częściowego lub całkowitego ograniczenia zdolności do czynności prawnych;
5) utraty praw wyborczych w Osiedlu.
§ 31.1. Rezygnacja Przewodniczącego z pełnionej funkcji przed upływem kadencji nie jest równoznaczna z rezygnacją całego Zarządu.
2. W przypadkach wymienionych w § 30 przeprowadza się wybory uzupełniające.
3.Wyborów uzupełniających nie przeprowadza się, gdy data wyborów uzupełniających przypadałaby w okresie krótszym niż 6 miesięcy do końca kadencji Przewodniczącego. W tym przypadku Burmistrz powierza pełnienie obowiązków jednemu z członków Zarządu Osiedla.
§ 32.1. W przypadku rezygnacji członka Zarządu wyborów nie przeprowadza się, a Zarząd pracuje w niepełnym składzie.
2. W przypadku, gdy liczba członków Zarządu będzie mniejsza niż 3 wówczas przeprowadza się wybory uzupełniające w trybie i na zasadach określonych w Rozdziale 5.
Rozdział 6.
Zarząd mieniem i gospodarka finansowa osiedla
§ 33.1. Osiedle zarządza i korzysta ze składników mienia komunalnego przekazanych Osiedlu przez Radę Miejską odrębnymi uchwałami.
2. Zarządzanie i korzystanie ze składników mienia komunalnego, o którym mowa w ust. 1, odbywa się przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa, a w szczególności z uwzględnieniem zasad reprezentacji Gminy oraz zasad gospodarowania nieruchomościami.
3. Zamiana, zbycie i obciążenie nieruchomości gruntowych przekazanych Osiedlu do korzystania, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, wymaga opinii Zarządu Osiedla.
4. Zbycie środków trwałych nie stanowiących nieruchomości, zmiana przeznaczenia oraz zbycie przedmiotów posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną i przyrodniczą jak również zbycie w trybie nieodpłatnym innych składników mienia komunalnego przekazanego Osiedlu do korzystania wymaga zgody Rady Miejskiej.
§ 34. Organy Osiedla samodzielnie dokonują czynności z zakresu nabycia, zbycia i dzierżawy i najmu składników mienia komunalnego, o ile zostaną do tego umocowane przez właściwe organy Gminy.
§ 35. Osiedle jest reprezentowane przez dwóch członków Zarządu Osiedla. Zarząd Osiedla może udzielić Przewodniczącemu Zarządu Osiedla upoważnienia do jednoosobowego reprezentowania.
§ 36.1. Osiedle prowadzi gospodarkę finansową polegającą na rozporządzaniu dochodami z zarządzania i korzystania z przekazanego przez Gminę mienia na podstawie odrębnych przepisów - wyłącznie w ramach budżetu Gminy.
2. O przeznaczeniu funduszy Osiedla decyduje Ogólne Zebranie Mieszkańców.
3. Dochody i wydatki Osiedla objęte są budżetem Gminy, ich księgowość prowadzi Urząd Miejski.
4. Osiedle nie może podejmować zobowiązań przekraczających wysokość środków określonych uchwałą budżetową.
5. W zakresie podejmowania zobowiązań, Osiedle współdziała z właściwym merytorycznie Wydziałem Urzędu Miejskiego.
6. Gospodarka finansowa prowadzona jest w oparciu o przepisy dotyczące jednostek sektora finansów publicznych.
Rozdział 7.
Nadzór i kontrola nad działalnością Osiedla
§ 37. Organami nadzoru nad działalnością Osiedla są: Rada Miejska i Burmistrz.
§ 38. Organy nadzoru mają prawo żądać niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Osiedla oraz uczestnictwa w posiedzeniach ich organów.
Rozdział 8.
Postanowienia końcowe
§ 39.1. Statut Osiedla uchwala Rada Miejska zwykłą większością głosów.
2. Zmiana statutu Osiedla następuje w trybie określonym dla jego uchwalenia.
§ 40. Spory powstałe między organami Osiedla na tle interpretacji niniejszego Statutu rozpatruje Rada Miejska.
§ 41. Statut podlega ogłoszeniu w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.